Thursday 1 December 2011

pasrah




masih terkilan. terkaku dan terpaku. perlukah itu yang engkau tanya pada aku? soalan apakah itu. mungkin bagi engkau itu sekadar satu perkataan. tapi bagi aku ia seperti dihiris sembilu, ditabur lada. apakah tidak engkau mengerti hati seorang wanita. apakah dengan perkara yang seperti itu mampu membuat engkau bahagia untuk selamanya. bukan aku hendak mendoakan keburukan keatas engkau. tetapi kenapa kejahilan yang engkau serlahkan hadapan orang ramai. 

perlukah aku menerangkan duduknya perkara sebenar? pada hakikatnya, perbuatan itu akan mengundang satu perkelahian. salah aku kah? aku tidak meminta apa-apa yang lebih dari engkau, tetapi aku hanya meminta satu kepastian dari engkau. mengapa dan kenapa? aku tidak pernah mengenali engkau, apatah lagi hendak mengusik engkau. tapi, inikah balasan yang aku peroleh. apakah dosa yang pernah aku buat pada engkau? semua ini tidak masuk akal, tahu? 

kalau gunung berapi boleh memuntakan lavanya, air laut boleh meninggikan ombaknya menjadi tsunami. angin boleh berputar menjadi ribut dan taufan. apatah lagi aku, yang hanya manusia biasa yang punya sifat kerdil dan kamil. benarlah kata Dr.M dan NTR. orang melayu tidak berhabisan akan mengutuk, mengumpat saling memfitnah sesama sendiri demi kepentingan diri sendiri. apakah semua itu berbaloi? fikirlah semula. tolonglah, fikir dan fahamkanlah. 

aku tidak mahu apa-apa dari kamu. hanya kejujuran dan ketelusan. hentikan semua ini. jangan menambahkah lagi kekusutan. jika engkau telah ditakdirkan bersama dia. akan adalah harinya nanti. bukan aku yang menentukan segalanya. Dia diatas sana. yang merancang qada' dan qadar serta menentukan. cukuplah sekadar engkau memahami dan mendalami rukun iman yang keenam ini. engkau akan sedar segalanya. bukan saling menyalahkan antara satu sama lain. itu langsung tidak akan menyelesaikan masalah mahupun pertentangan dan permusuhan. 

2 comments: