Friday 9 December 2011

teman sejati




terpegun sendiri sambil menatap indah kenangan lalu. membiarkan diri terus hanyut dalam sejarah silam yang lalu. membuka kembali sejarah pahit, yang sepatutnya disemadikan pada saat lalu. tapi aku masih menyimpannya rapi, dalam sebuah kotak rahsiaku. aku kembali selongkar, ingin mencicip kembali yang telah terjadi. tanpa kuduga, ya Allah. air mataku merembes keluar. empangan yang kubina selama ini pecah juga. rupanya aku tidaklah sekuat mana. hatiku masih lagi tersentuh dek kenangan lalu. apakah semua ini?

aku menatap satu persatu. setiap pemberiannya masih aku simpan. jantungku berdetak laju tatkala jari jemariku membuka satu lipatan. mataku tertancap terhadap setiap kalam tulisannya. ya Allah, sungguh aku masih tidak dapat melupakan dirinya. mengapakah? setiap nasihatnya tertera diatas sehelai kertas yang putih suci itu. masih kufaham setiap ejaannya walaupun didalam kalam tulisan jawinya. 

tanganku beralih mengambil sekeping gambar lama. melihatkan keadaan itu. air mataku tidak mahu berhenti mengalir. Ya Rabb. tempatkanlah dia bersama-sama orang yang soleh dan solehah. sungguh hanya itu yang mampu aku lakukan. maafkan aku. maafkan aku sahabat. selama aku mengenalimu, mungkin aku pernah mengguris hatimu. bukan niatku, sahabat. aku benar-benar terasa atas pemergianmu. mencari pengganti seperti dirimu tidaklah begitu mudah buat aku. 

tapi tidak aku lupa. setiap kata-katamu. setiap tingkah lakumu. setiap nasihatmu. masih segar dalam memoriku. moga engkau tenang dan abadi disana. akan kuselalu titipkan AL-FATIHAH buatmu. sungguh aku merindui engkau sehingga kini. sungguh dendangan lagu Teman Sejati yang engkau hadiahkan suatu masa dahulu masih segar dalam ingatan kudusku. aku masih mengharap, akan berjumpa lagi seorang sahabat seperti engkau. 

apa yang aku mampu lakukan kini, hanya mengingati engkau dalam setiap doaku. meminta pada-Nya agar urusan engkau disana dipermudahkan oleh Yang Maha Esa. semoga persahabatan kita kekal dalam keredaan-Nya. aku jua akan turut menemanimu suatu hari nanti. itu aku pasti, hanya tidak tahu bila. sekali lagi aku mengucapkan terima kasih atas perkenalan kita. sungguh aku masih tidak dapat melupakan engkau. maafkan aku, kerana tidak dapat menunaikan hasrat engkau itu. walaupun aku tidak pernah menjengah pusaramu, tapi ingatlah doaku sentiasa mengiringi persahabatan kita. sentiasa merinduimu.

2 comments: