Sunday 11 December 2011

hanya jambatan


apakah yang anda dapat tafsirkan berdasarkan gambar diatas? bagaimanakah tafsiran yang anda lakukan itu? sebuah jambatan yang sangat panjang. dihiasi dengan neon-neon jalanan. merentasi lautan yang sangat luas. tapi berakhir dimana? adakah anda tahu?

entri kali ini sekadar luahan dari hati sahaja. aku tidaklah sehebat mana. tetapi apabila aku melihat gambar ini. aku terfikir dan mula mencari. berfikir tentang apa? tentang jalan hidup kita. lebih spesifik manusia ataupun orang. lebih dikenali sebagai penetap bumi yang mulia yang diciptakan oleh Allah S.W.T. bukan niat aku mahu bersyarah ataupun membebel lagak seorang yang berilmu tinggi. tapi hanya untuk berkongsi pendapat dan luahan. andai ada yang terasa, maafkanlah aku kerana menulis entri ini. 

apa yang terlintas difikiran aku adalah sebuah perjalanan hidup kita sebagai hamba. dari satu titik kepada satu titik. seperti gambar diatas. jambatan atau titian. hidup didunia ini, tidaklah kekal abadi. hidup didunia ini, cuma jambatan untuk dititi menuju alam selepas ini. alam akhirat. timbalah sebanyak mana ilmu, dan amalkanlah ilmu itu. kerana ia akan menjadi bekalan diakhirat kelak. 

bila diimbas kembali. hidup aku. aku terasa masih jauh lagi aku kepada-Nya. tidakkah anda juga begitu? bila aku menatap kembali gambar 'jambatan' itu. fikiranku ligat berfikir. terlalu banyak dugaan dan cabaran dalam menyelusuri lembah itu. ada dua jalan. iaitu, jalan yang sempit dan jalan yang luas. andai itu adalah pilihan. yang mana satukah yang anda akan lalui? sudah pasti anda mahu menyelusuri jalan yang luas itu bukan? jika aku, juga ya. siapa yang mahu menyelusuri jalan yang sempit itu. sudahlah susah pula. 

akan tetapi, pernah diceritakan kepada aku oleh seorang hamba Allah juga. hendak dikatakan ustaz bukan. hendak dikatakan ahli surau juga bukan. pakaian sangat mudah. seluar track lusuh dan ditubuhnya tersarun baju t-shirt berwarna putih. tiada kopiah mahupun songkok yang menutup kepalanya. dia berkata, sesungguhnya jalan yang sempit itulah yang membawa kepada kebahagiaan akhirat sana. sedangkan jalan yang luas itu, hanya kebahagiaan yang sementara. apakah benar,kata orang tua ini? jika mahu difikirkan dengan logiknya, benarlah juga. kerana jika kita hendak mendapatkan sesuatu, pasti banyak yang perlu kita lakukan bukan? misalnya, kita teringin sekali makan tempoyak. pasti kita akan mencari durian dahulu, kemudian kita akan memeramnya atau menapainya. setelah cukup lama masa menapainya, barulah kita memasaknya. 

jadi, apa yang disampaikan oleh orang tua berbaju putih itu. ada benarnya. bila aku fikir kembali. dunia. memang penuh dengan pancarobanya. jika kita lihat sekeliling sahaja. sudah kita tahu, dunia apakah ini. semakin kurang anak remaja zaman sekarang yang berpegang teguh dengan akidah dan agama islam. barangkali agama islam itu hanya pada kad pengenalan dirinya sahaja. hal ini dapat dilihat dalam keruntuhan akhlak dan moral. kerana berlaku gejala yang tidak sihat. misalnya, merempit, melepak, dadah dan sebagainya. astaghfirullahalazim. bukan mahu mengutuk, tetapi telah dikhabarkan dan dianalisa. kebanyakkan yang terlibat dalam gejala-gelaja ini adalah dari kaum melayu yang beragama Islam. benarlah kata seorang pemimpin kita dahulu. kita akan kembali seperti zaman jahiliah. tidak mustahil kerana sudah ada tanda-tandanya. bagaimana mahu membendungnya? sama-samalah fikirkan. 

aku bukan hendak menyakiti hati sesiapa. tetapi entri ini aku tulis, kerana aku telah membaca sebuah buku berkaitan dengan kaum melayu. beragama islam. pabila aku kaji semula. benarlah kata-kata penulis itu. melayu semakin lemah. bukan kerana apa. kerana salah dirinya yang tidak mahu mencari ilmu dan mengamalkannya. masa mudanya habis disia-siakan. apa bekalan untuk hari akhirat? beerti jambatan yang dilaluinya itu tiada guna buat dirinya. kerana tidak mencuba sebaik yang mungkin untuk mencari bekalan dihari akhirat. sudah diberitahu bahawa hidup kita didunia ini ibarat jambatan dan titian untuk melangkah ke hari akhirat. setiap amalan kita akan dihisab di padang Mahsyar. 

bukan dengan diatas sejadah sahaja yang dipanggil ibadah. bukankah dengan mencari ilmu dan beramal terhadap ilmu itu juga satu ibadah? jadi dalam mengejar akhirat kita juga sudah mendapat yang ada didunia. pernah aku mendengar pepatah ini, jika kita mengejar akhirat, dunia akan mengejar kita. tetapi jika kita mengejar dunia, akhirat akan meninggalkan kita. bermaksud, dalam kita mencari bekalan untuk akhirat, kita juga sudah mendapat ilmu untuk kegunaan didunia. Nabi Muhammad S.A.W dalam satu sabdanya menegaskan: "Barangsiapa yang menjalani satu jalan untuk menuntut ilmu, necaya Allah akan memudahkan baginya satu jalan menuju Syurga..."

"perbalahan soal ritual dan tertutupnya minda, terhadap kepentingan menguasai kedua-dua ilmu wahyu dan ilmu duniawi hanya akan melemahkan kita." itulah yang disampaikan oleh perdana menteri kita. maka disini telah menunjukkan bahawa kepentingan ilmu itu sangatlah penting. tetapi jika masa muda kita hanya dihabiskan dengan enjoy. apakah bekalan yang hendak kita bawa di masa tua? dan yang lebih penting lagi di akhirat sana. pernah aku mendengar anak-anak muda selalu menjawab begini. "alahai, relax lah. muda lagi kott. nanti dah tua baru lah bertaubat." bagi aku, kalau engkau semua sempatlah kan TUA. jika tak sempat? macam mana? bak kata Nabil, lu pikirlah sendiri. jadi untuk dijadikan bekalan, perlulah bermulanya sekarang. tiada siapa yang akan mengubah kaum itu jika kaum itu tidak mengubah keadaan mereka sendiri. jika anda hendak mengubah dunia, anda perlu mengubah diri anda sendiri. it is start with yourself. 

bukan hendak cuba berlagak tahu segalanya. sekadar berkongsi dan menyampaikan sahaja. aku tahu tidak mudah untuk kita berubah. ia akan mengambil masa yang agak panjang. tetapi yankinlah, jika sudah ada niat untuk berubah, maka semuanya akan dipermudahkan.  InsyaAllah. jika Allah kata jadi, maka jadilah ia. entri ini juga sekadar peringatan buat diri aku yang hanya hamba-Nya. tidak lepas juga dari berbuat khilaf dan dosa. akan tetapi selagi ada kesedaran untuk membaiki diri kearah yang lebih baik. itu juga satu langkah untuk berubah.

No comments:

Post a Comment