Wednesday 28 December 2011

ia telah pergi

okay. aku duduk bersila. menatap lappy yang boleh membutakan mata dan hati aku. sekarang baru ada kelapangan mahu meng'update' entri aku. entah. mungkin kerana kesibukkan dunia yang teramat sangat sehingga aku tiada masa untuk meluahkan pendapat dan cerita aku disini. hanya mahu berkongsi sekali lagi luahan dan keluhan hati yang kerdil ini. 

saat aku sedang leka menonton televisyen diruang tamu rumahku. kedengaran riuh rendah. tiba-tiba namaku dipanggil dari bahagian dapur rumahku. Ya Rabb. aku melihat dia sudah terkulai layu. tiada tenaga lagi. sudah terbaring lemah. lagak seperti mahu meninggal dunia. janganlah pergi. janganlah pergi. hati kecilku merintih perlahan. kenapa? terlalu muda untuk membenarkan dia pergi. tolonglah. aku tidak sanggup melihat keadaannya yang sedang nazak itu. nafasnya sudah semakin pendek. matanya sudah semakin kuyu. entah dia masih ingat pada aku ataupun tidak. ouh! barangkali dia sedang menahan sakit. 

kini, hanya tinggal masa untuk melihat dia menjadi kaku. tiada lagi dapat aku melihat dia. berlari kesana kemari. bergurau senda. cuba membuat aku marah dan menjentik telinganya. semua itu tinggal kenangan. tidak sempat aku mahu menyambut tahun baru dengan dirinya. dia telah pergi untuk selamanya. selamat tinggal. hanya itu ucapan yang mampu aku ucapkan. 

tepat jam 2.00 petang. tubuh badannya sudah mula dimasukkan kedalam tanah. kemana lagi akan kamu dikembalikan jika bukan kedalam tanah? itulah kata keramat yang pernah aku dengar suatu ketika dahulu. dan kini, benarlah. aku melihat dengan perasaan yang pilu saat dia dikambus tanah. hatiku sesekali berkata kasihan. begitu teruk penyakitnya sehingga membawa maut. belum puas aku bersamanya dia sudah pergi meninggalkan aku untuk selamanya. tegar benar hatinya. kata emakku, inilah lumrah alam. yang hidup itu pasti.
aku mengesat air mataku yang sudah mengalir tanpa henti. 

itulah kucing tersayangku. C-L-O-U-D pemergiannya benar-benar dirasa. maafkan aku kerana tidak dapat menemanimu

2 comments: