Sunday 27 November 2011

engkau




aku merenung luas melepasi jendela kamarku. menatap senyap keindahan ilahi. Subhanallah. cantik sekali. terpaku. tergamam. titisan-titisan air membasahi perut bumi sekali lagi. jam menunjukkan sudah pukul 4 petang. beginilah musim tengkujuh. sejuk dan mendamaikan. namun, ada beberapa negeri yang diuji Tuhan. bah yang menimpa dinegeri-negeri itu, sesekali menjadu dugaan kepada warganegaranya. apa yang termampu aku lakukan adalah mendoakan keselamatan mereka. Insyaallah.

aku menongkat dagu. mencari segenap ruang untuk diriku sendiri. hujan yang turun, tidak memberikan tanda-tanda untuk berhenti. semakin lebat cuaca hari ini. menemankan aku yang kesepian. puncanya? aku masih mencari. lagu 'Kisah Dogeng' nyanyian Stacy benar-benar menyentuh perasaanku. menyentuh batin wanitaku. putus cintakah aku? soalan itu bermain lagi dalam minda kosongku ini. 

aku diam membeku seperti iceberg tidak berkutik sedikit pun. segala macam perasaan berbaur dalam hatiku. rindu, marah, kecewa segalanya bercampur menjadi satu. aku sendiri bingung. sesekali hati ini masih mencari akan dirinya. masih menanti akan panggilan telefonnya. masih menanti mesej pesanan ringkas darinya. tapi, hampa. mungkin aku lupa sudah. semua ini permainan dunia sahaja. aku? apakah aku bagi dia?  mengapa semuanya tidak berakhir seperti yang aku impikan. seperti angan-angan tidak jadi. dan aku sekarang takut untuk bergantung harap lagi.

apakah segalanya salah aku? kerana mencintai engkau dalam diam. dan mengharapkan engkau menjadi suri hatiku hingga akhir hayatku. salah akukah? aku tidak dapat menangkis dan mengelak daripada perasaan itu. tapi, aku cuma berharap sekarang agar Tuhan tarik semula perasaan yang aku ada untuk engkau. supaya aku tidak sengsara secara batiniah. 

sungguh. aku akui, aku masih mencintaimu dari jauh. merinduimu kala musim berganti. mencari akan dirimu saat aku keseorangan. kerana ingatanku masih kukuh terhadap kenangan kita. seandainya, aku boelh membuang setiap kenangan kita. akanku lakukannya. tetapi apakan daya, aku belum dapat menggantikan kenangan kita dengan lembaran yang baru. setiap yang terjadi antara kita, sangat memberi makna dan kesan kepada aku. jika sahaja aku tahu, sakitnya sebuah percintaan. aku tidak menginginkannya. tapi, berikanlah aku sedikit masa untuk menghapuskan engkau dari kotak memori ini. itu sahaja pintaku.

No comments:

Post a Comment