Thursday 27 October 2011

Mutiara Jernih

mentari sudah menegak dikepala. bulan sudah hilang terlindung disebalik mentari. embun pagi sudah tersejat. hari yang gelap sudah bertukar cerah. dari malam sudah berganti siang. dari semalam sudah berganti hari ini. segala yang berlaku tidak mungkin akan berulang kembali. tidak mungkin akan dapat menghentikannya. setiap yang telah berlaku itu, telah tertulis jalan ceritanya di atas sana oleh Maha Pencipta. segalanya tersusun rapi. kemas. hanya, sesekali kita manusia biasa tidak sedar. selalu menidakkan yang telah ditakdirkan. sesungguhnya, Dia Maha Tahu atas setiap kehendak hamba-hamba-Nya. bukankah Dia yang memegang hati kita? bukankah Dia yang memberi hidayah kepada sesiapa yang dikehendakinya? tapi, siapakah kita untuk menentang setiap yang telah dijanjikan oleh-Nya. apakah kuasamu menentang Allah Taala yang Maha Besar?

aku bukan nabi yang terbela dari segala binasa. aku bukan malaikat yang cukup sempurna sifatnya. aku hanya manusia biasa yang selalu alpa atas keindahan dunia. aku akui aku manusia yang baik, tapi tidaklah sebaik malaikat yang sujud dan zikirnya hanya kepada Allah. aku akui aku pernah melakukan kesilapan, tetapi aku bukanlah seperti syaitan yang direjam itu. aku seorang insan kamil. sekadar mencari semula diri aku. siapa aku? mengapakah aku dilahirkan kedunia ini? jika bukan untuk beribadat hanya kepada Allah Taala. 

aku masih mencari. mencari sinar yang menyuluh kegelapan. mencari sinar yang menghentikan permusuhan. mencari sinar yang menghilangkan dendam. aku berjalan diatas dunia ini, bukan sekadar menikmati keindahannya yang hanya sementara. aku perlu sedar. dunia ini ibarat titian, jambatan serta bekalan untuk menempuh hari akhirat. segala yang terjadi disini, akan dihisab disana. kampung yang abadi. 

namun, aku tidak mengangguk bahawa aku juga terperangkap dalam pukat dunia. dan terasa amat sukar untuk meloloskan diri dari pukat itu. mungkin kerana hasutan dan pujukan hawa nafsu tanpa menilai dengan adil oleh penghakim akal. sedangkan sudah ramai orang dihadapanku, menjadi mangsa hawa nafsu mereka. tetapi aku masih membutakan mata dan hati. menganggap perkara itu norma kehidupan. seharusnya, aku berhenti disini. kembali pada yang utama dan asas. siapa aku didunia ini? 

bila aku bertanya pada hati kecil ini. aku menemui sedikit jawapannya. aku hanyalah hamba kepada-Nya. perlu rukuk dan sujud kepada-Nya. dengan sebenar-benar rukuk dan sujud. bila aku bertanya kepada 'master mind' aku mendapat jawapannya. wahai manusia, engkau tidak dijadikan didunia ini untuk suka-suka. tetapi untuk beribadat kepada-Ku. jawapan ini, pernah memasuki alat pendengaranku ketika usia aku 13 tahun. saat aku menghadiri forum maghrib. otakku ligat berfikir. apa yang telah aku lakukan seumur hidupku? selama 19 tahun? apakah tanggungjawabku sebagai hamba-Nya telah aku laksanakan dengan sebaik-baiknya? 

sebutir mutiara jernih meluncur laju membasahi pipi gebuku. sungguh aku menginsafi diri. segala yang aku lakukan itu, sesekali aku melanggar peraturan dan undang-undang-Nya. sesungguhnya, setiap peraturan dan undang-undang itu telah ditulis oleh-Nya kerana Dia Maha Mengetahui, apakah yang terbaik untuk hamba-hambanya. cuma aku, sebagai hamba-Nya. tidak sedar akan setiap lakuan itu. kerana terlalu asyik dengan ombak dunia yang selalu melemaskan aku dalam lautannya. sehingga aku tidak sedarkan diri dan hanyut dibawa angin laut dunia yang entah kemana. yang pasti ke lembah yang dilarang oleh-Nya. Astaghfirullahalazim.  aku memohon keampunan. sebenar-benar keampunan dari-Mu. kerana aku masih lagi ingin memasuki Jannah-Mu bersama-sama kekasih-kekasih-Mu.

No comments:

Post a Comment