Saturday 15 October 2011

kitab hati

aku mendongak langit yang semakin kelam
matahari sudah mula mengorak langkah pergi
angin sepoi-sepoi bahasa meniup lembut rambutku
menyedarkan aku keindahan Ilahi
walau hati ini telah banyak kali engkau lukai
tapi aku setia menanti
kerana cinta aku terlalu suci

tapi itu semua dulu
satu fantasi yang tak akan menjadi
kerana aku terlalu
sakit untuk menerima hakikat
perit untuk menerima kebenaran
aku terlalu lemah
untuk mengorak langkah lagi
dalam melihat dunia ini

aku terlalu leka dalam melayani perasaan aku
aku terlalu ujub dalam mengagungkan cintaku kepadamu
sedangkan aku tahu siapa pemberi cinta itu
dan sesungguhnya aku
perlu meletakkan Dia yang pertama
di hatiku
untuk aku mengecap kebahagiaan dunia dan akhirat

aku juga bukan malaikat
sesekali aku alpa dalam buaian permainan dunia
sesekali aku termakan pujukan hawa nafsu yang berteraskan syaitan
dan kini
kala cinta dan wahyu bersatu
aku ingin kembali
mencium bau syurga-Nya

wasilah cinta-Nya
telah aku baca
telah aku fahami
setiap kalam tulisannya
telah aku amati
sesungguhnya aku bersyukur
kerana masih ada peluang untukku
dalam melayari bahtera kehidupan ini
yang penuh dengan ombak dan duri
yang aku tidak duga

namun,
hati aku cuma satu
segalanya bertapak disini
aku bermohon pada-Mu
yang memegang hati hamba-hamba-Mu
semoga Engkau masih ingin memberi hidayah
semoga Engkau masih mahu menyuluh
semoga Engkau masih mahu memegang
hati aku yang masih gelap ini
hati aku yang masih ragu-ragu ini
sesungguhnya, Engkau maha mengetahui
apa yang tersurat dan tersirat dalam kehidupan
hamba-hamba-Mu

No comments:

Post a Comment