Thursday 20 October 2011

Aku

sesekali aku menjenguk di luar kekisi kamarku. melihat burung-burung bebas berterbangan. sesekali aku merenung kosong. terlalu jauh. nun disudut hatiku tersimpan perasaan rindu yang teramat sangat. aku memejamkan mataku. mencari kekuatan disebalik pejaman itu. aku mendongak melihat langit. matahari sudah mencecah kekaki langit. langit juga sudah berubah warna. burung-burung juga telah mula mencari sarangnya. namun aku, masih lagi tidak berganjak. masih menongkat dagu. berfikir. 

aku memandang sepi telefon bimbitku. seharian telefon itu kering dengan deringan. panggilan dan mesej pesanan ringkas darinya langsung aku tak terima. sibuk sangatkah dia, sampai tidak menyempat hendak bertanya khabar pada aku? aku bermonolog sendirian. apakah ucapan sayang dari dia itu hanya mainan bibir sahaja atau kata-kata manis seorang lelaki pada gadis. aku sendiri keliru dengan semua ini. apakah dia tidak tahu apa yang bermain dibenak fikiranku sekarang? aku masih menanti dia. terus-terusan menantinya. 

apakah aku boneka buatnya. bila senang tinggalkan aku, bila susah mencari aku. apakah aku ini sekadar sebuah permainan buat dia? hati aku sering bertanya-tanya. aku tidak tahu dimana noktahnya nanti perhubungan ini. aku sendiri penat dengan keadaan seperti ini. bagai menanti bulan jatuh keriba. bagai pungguk merindukan bulan. semuanya mustahil untuk menjadi realiti. terlalu sukar. 

aku hanya manusia biasa. sesekali aku juga memerlukan sebidang dada untuk aku berlindung. bahu untuk aku menumpang kasih dan tangis. tangan untuk aku berpaut. tapi dimana semua itu. saat aku benar-benar memerlukannya. dia tiada disisi. untuk aku berteduh dari panas dan hujan. dari segala bencana. dimana dia? hati kecilku merintih sakit. kadang-kadang aku benci dengan sikapnya yang langsung tidak ambil peduli tentang aku. sedangkan bibirnya seringkali mengungkap sayang padaku. tapi buktinya? tiada. aku lelah dengan semua ini. Tuhan, bantu aku. apa yang harus aku lakukan kini. apakah aku masih perlu untuk menanti kaum Adam yang sepertinya.





No comments:

Post a Comment